انواع موتورسیکلت

Ride_for_the_Hills_group_of_motorcyclists motormag.ir

عوامل زیادی برای طبقه بندی موتورسیکلت ها وجود دارد,نوع استفاده از موتورسیکلت,منظور از طراحی و ترکیبی از این دو چند عامل تعیین کننده نوع موتورسیکلت هستند.تا به الان ۷ نوع موتورسیکلت که شامل اسپورت(مسابقه ای),کروزر,تورینگ,استاندارد,دومنظوره ,موتور خاکی یا آفرودی(تریل) واسکوتر می باشند.

برای طبقه بندی موتورسیکلت ها هیچ سیستم جهانی وجود ندارد,اما طبقه بندی دقیق توسط موتورسیکلت اسپورت(motorcycle sport sanctioning bodies)وسازمان قانون گذار موتورسیکلت (legal definitions of a motorcycle)که مسئول ارائه قوانین دادن گواهینامه,امنیت جاده ها و بزرگراه ها,گواهینامه موتورسیکلت و….. است انجام می شود.اکنون به بررسی انواع موتورسیکلت می پردازیم:

خیابانی

این موتورسیکلت ها مخصوص جاده های صاف با لاستیک های یکنواخت و حجم موتور معمولا ۱۲۵ سی سی هستند.سرعت این موتورها اکثرا ۱۶۰ کیلومتر برساعت و در بعضی مواقع تا ۲۰۰ هم می رسد.

استاندارد

این نوع از موتورسیکلت ها که (naked bikes یا roadsters ) هم نام دارند همه کاره هستند و بیشتر مخصوص خیابان طراحی شده اند.دراین موتورها ,موتورسوارعمود مایل می نشیند,گیره پا در زیر موتورسوار و فرمان به گونه ای قرار دارد که احتیاج به خم شدن برای گرفتن آن نیست همچنین اجزای موتور به راحتی دیده می شود به همین دلیل به آن موتور لخت هم می گویند.به دلیل هزینه کم نگهداری ,راحتی سواری و موتور کارآمد این نوع از موتورسیکلت برای افراد مبتدی مناسب است.

800px-Ducati_Monster_696_at_Ducati_Tour_09 motormag.ir

کروزر

موتورهای کروزر در اواسط سال ۱۹۶۰ توسط مهندسان هارلی و ایندین موتور طراحی شد.پیشرانه کروزرها برای گشتاور پایین تنظیم شده اند. دلیل آن این است که گشتاور پایین احتیاج به تغییر زیاد برای افزایش شتاب یا کنترل بهتر وسیله ندارد.موتورهای کروزر سفارشی(“custom”)هم نامیده می شوند.جای پا در این موتور زیر و جای دست بالا است وستون فقرات موتورسوار عمود و گاهی شبیه به حالت تکیه دادن است.در سرعت های پایین این موتور دلچسب است اما در مسافت و سرعت های بیشتر احساس خستگی بخاطر نوع فرمان و وزش باد به سینه ممکن است ناراحت کننده باشد.یکی از انواع معروف کروزر ها مدل هلیکوپتری هارلی دیویدسون می باشد.

800px-Rattle_the_Runway_Ride_2009-1 motormag.ir

800px-PeterFondaCaptainAmerica-side motormag.ir

موتورسیکلت اسپرت

این موتورها بر سرعت,شتاب,هندلینگ,ترمزگیری و چسبیدن به جاده های مسابقه تاکید دارند.هزینه های نگهداری این موتورها بسیار بیشتر از موتورهای معمولی می باشد.غالب موتورهای این نوع از پیشرانه های دوقلوی وی شکل چهارسیلندر برخوردار می باشند.تعلیق این موتورها برای شرایط سخت آماده شده است,همچنین چند پیستون کالیپر ترمز بر روی گیره بادی بزرگ به منظور ترمز گیری بهتر قرار می گیرد.این موتورها دارای(fairings)برای رد کردن هوا می باشند.محل قرارگیری پا نزدیک به موتور می باشد ,همچنین برای گرفتن فرمان باید بدن را متمایل به باک بنزین کرد در این حالت هندلینگ وتسلط خوبی برای موتورسوار به وجود می آید.

800px-Paris_-_Salon_de_la_moto_2011_-_Ducati_-_Diavel_AMG_-_001

800px-Suzuki_GSX-R_at_Deals_Gap

تورینگ

همانطور که از اسمش پیداست این موتورها برای گردشکری طراحی شده است,هر موتوری می تواند این کار را انجام دهد اما موتورهای تورینگ امکانات بهتری شامل حجم موتور بیشتر,کامپیوتر سفری برای گرفتن اطلاعات از مقصد و آب وهوا,مخزن سوخت بیشتر و صندلی راحت و انعطاف پذیر را دارا می باشد.

800px-Hond_GL1800_Goldwing_in_Paris

دومنظوره

این موتورسیکلت که گاهی اوقات چند منظوره اسپرت هم نامیده می شود موتورسیکلت آفرودی با قابلیت استفاده در خیابان است.شاسی این موتورها بر اساس تریل ساخته شده بنابراین ارتفاعشان از موتورهای خیابانی بلند تر است.

800px-BMW_1200_GS_right_side_view motormag.ir

آف رودی(کراس و تریل )

گونه ای از موتورسیکلت ها (dirt bike) که برای عبور از شرایط سخت مثل جاده های خاکی کوهستانی برفی گل و لای طراحی شده اند.از تعلیق خوبی برخوردارند و  fairings در آنهابرای کمترآسیب دیدن به کار برده نشده است.

800px-DumontDunes_2005-04-25_paddle-tire motormag.ir

اسکوتر

این موتورها جز موتورهای شهری با حجم موتور کمتر و سواری و هندلینگ راحت تر همراه با کلاچ اتوماتیک و cvt (در برخی مدل ها) هستند.

Lambretta_scooter_racing_at_3_sisters motormag.ir

1+
مطالب مرتبط به این پست

نظر شما چیست؟


  1. نسترن گفت:

    توضیح کاملی بود ، من خیلی دوست داشتم انواع موتور سیکلت رو بشناسم

    2+