تاریخچه کمپانی ریکو,اولین کمپانی ساخت موتور در ژاپن

کمپانی موتورسیکلت سازی ریکو(Rikuo Internal Combustion Company) یکی از اولین کمپانی های ساخت موتورسیکلت در ژاپن بود. در سال ۱۹۳۰ ریکو تحت نام و با ابزار های هارلی دیویدسون تولید می شد و بعدا تا سال ۱۹۵۸ به اسم ریکو تولید را ادامه داد. درسال ۱۹۳۵ انجمن اتومبیل ژاپن شرکت ریکو را یکی از ۲۴۰ امین برندها در زمینه پیشرفت تکنولوژی دسته بندی کرد. تولید موتورسیکلت های هارلی در ژاپن از سال ۱۹۲۱ با اصلاح تعرفه های پادشاهی بریتانیا آغاز شد. این قوانین مالیاتی با هدف رونق موتورسیکلت سازی در انگلیس و مانع شدن آمریکایی ها در پیشرفت در این صنایع وضع شد.

در سال ۱۹۲۴ دولت کمک مالی را برای بهبود تولید در صنایع داخلی تصویب کرد.یکی از این صنایع موتورسیکلت سازی بود که قبلا در جاهای کوچک تولید و فروخته می شد و با سوبسید دولت ساخت آنها به کارخانه های بزرگتر رسید. در سال ۱۹۲۹ و با رکود اقتصادی که ایالات متحده با آن دست و پنجه نرم می کرد,کمپانی هارلی در معرض ورشکستگی قرار گرفت.با کم شدن فروش بخصوص در بریتانیا و همچنین وضع قانون مالیاتی هارلی چشم به ژاپن برای تولید دوخته بود.در همین سال ریکو که یک کپی تحت لیسانس هارلی بود تولید شد.

japanese-old-military-rikuo-motormag-ir-2

در سال ۱۹۳۱ موتورسیکلتی به نام ژاپنی Dabittoson که همان رود کینگ هارلی با پیشرانه ۱۲۰۰ سی سی چهارسیلندر وی شکل با سرعت ۹۷ کیلومتر بر ساعت تولید شد. در خلال جنگ جهانی دوم  این موتور توسط دو شخص به نام های Lin Ritsukawa و Tsui Meguro تحت نام کمپانی Tokyu Kogyo Kurogane بهبود بخشی شد. این کار شامل مدل ۹۷ هم می شد که با اضافه کردن محفظه کناری به آن مدل ۹۳ نیز می گفتند. در سال ۱۹۳۳ شرکت Sankyo به Sankyo Nainenki تغییر نام داد و موتورسیکلت های هارلی-دیویدسون را تحت لیسانس ۹۷ برای ارتش ژاپن تولید کردند. نوع ۹۷ به طور کامل از اجزای ژاپنی ساخته شده بود. در طول تولید، شرکت نیز به طور مداوم طراحی خود را مدرن تر کرد. تقریبا ۱۵۰۰ عدد از این وسیله برای استفاده در ارتش ژاپن تولید شده بود.

وقتی مدل هارلی-دیویدسون برای تولید جدید EL OHV knucklehead آماده شد، آنها اصرار داشتند که کارخانه ژاپنی مجوز برای تولید EL را نیز بخرند. با این حال شرکتهای Sankyo ، که شرکت مادر Rikuo است، تمایلی به تولید موتورهای جدید نداشت و این تعهد را رد کرد.دولت ژاپن قدرت نظامی اش رادر جنگ جهانی دوم  افزایش داد و در نهایت بیان کرد که کارمندان موتور هارلی-دیویدسون، از جمله آقای چایلد، این کشور را ترک کنند. این موتورسیکلت در ادامه نیز تحت نام Rikuo، که به معنی “ملک پادشاه” یا “اقلیم پادشاه” بود تولید شد. شرکت Rikuo بین سالهای ۱۹۳۷ تا ۱۹۴۲، حدود ۱۸۰۰۰ موتورسیکلت تولید کرد که اکثر آنها به ارتش ژاپن و ادارات پلیس ژاپن فروخته شد.

موتورسیکلت با محفظه کناری به نام نوع ۹۷ برای کار نظامی در فیلیپین و منچوری در طول جنگ جهانی دوم تولید شد. نوع بدون محفظه نیز بعنوان مثال به اوزاکا در سال ۱۹۵۰به نیروهای انتظامی پلیس عرضه شد.پس از جنگ باقی مانده کارخانه به تولید ۷۵۰ سی سی   RQو ۱۲۰۰ سی سی مدل VLE که از همان پیشرانه های قدیمی استفاده می شد، ادامه داد. مدل ۷۵۰ سیستم تعلیق جلو تلسکوپی و مدل ۱۲۰۰ دارای دوشاخ اسپرینگر بودند. در سالهای ۱۹۵۰ و ۱۹۵۱، این کارخانه حدود پنجاه موتور ۴۵ اینچ مکعب در هر ماه و سی عدد مدل  ۷۴s با محفظه کناری تولید کرد. تا آگوست۱۹۵۲ تولید مدل ۴۵S در ماه حدود هفتاد دستگاه تخمین زده شد در حالی که در مورد ۷۴s ثابت مانده است. مدل های ۴۵ و ۷۴ کپی دقیقی از مدل ۱۹۳۴ هارلی-دیویدسون است. نسخه OHV، نمونه سازی شد اما هرگز تولید نشد.

در حوالی سال ۱۹۵۰،کارخانه شروع به استفاده از “تله گلید” نوعی تعلیق جلو برای مدل ۷۵۰ سی سی کرد. بنابراین، مدل ۱۹۵۰ ۷۵۰s اساسا مدل هارلی-دیویدسون VL از اوایل ۱۹۳۰ است، و مدل ۱۹۵۰همان ۱۲۰۰S هارلی دیویدسون VL است، اما هر دو با ورق های فلزی به روز شده است.در سال ۱۹۵۰ شرکت Sankyo Rikuo به شرکت Showa همان شرکتی که قطعات هارلی را تا به امروز تامین می کند فروخته شد.مدل RQ دارای یک موتور ۷۴۷ سی سی است که ۲۲ اسب بخار در ۴۲۵۰ دور در دقیقه و ۴ KGM گشتاور در ۳۰۰۰ دور در دقیقه توسعه یافته است. وزن کامل موتورسیکلت آن ۲۳۰ کیلوگرم است.

rikuovl-bluepaint-motormag-ir-2

 

0
مطالب مرتبط به این پست

نظر شما چیست؟