دوشاخ موتورسیکلت ها

fork_info

در این پست به دوشاخ موتورسیکلت می پردازیم.

در وسایل موتوردار بسیاری از قطعات مثل تایرها یا پیشرانه مشترک هستند(منظور از مشترک هم سایز نیست منظور داشتن تایر و پیشرانه),اما بعضی قطعات در وسایل نقلیه اختصاصی هستند.یکی از این قطعات اختصاصی در موتورسیکلت ها دوشاخ(fork) نام دارد.دوشاخ چرخ جلو و اکسل رابه وسیله گیره های سه گانه به فریم یا همان قالب موتورسیکلت متصل می کند.به صورت کلی دوشاخ شامل تعلیق و ترمز جلو هم می شود و در چرخش تایر جلو ,ترمزگیری و هندلینگ موتورسیکلت نقش دارد.معمولاقطعات سیستم تعلیق در دوشاخ های لوله شکل تلسکوپی قرار می گیرند.این نوع دوشاخ هم اکنون جز رایج ترین نوع دوشاخ می باشد.از مزایای این نوع دوشاخ قیمت ارزان تر,سبک وزن بودن ,طراحی بهتر هم شکل موتور را می توان نام برد.

bmw-telescopic-motormag-ir

یک نوع از دوشاخ ها هم وجود دارد که پره دار است (Trailing link) و در خیلی از موتورسیکلت های شرکت ایندین و موتورسیکلت های ابتدایی BMW وجود داشت.

indian_big_chief_fork-motormag

نوع دیگری از دوشاخ که دوشاخ هادی یا همان هدایت کننده(Leading link) نام دارد,بر روی محوری که به اکسل متصل است سوار می شود.این نوع اکسل هم اکنون توسط شرکت Ural روسیه بر روی سه چرخه نصب می شود.نوعی از دوشاخ هادی به نام دوشاخ فنردار (springer fork) وجود دارد که توسط موتورهای ابتدایی استفاده می شده است.در این نوع دوشاخ کمک در داخل دوشاخ قرار نمی گرفت بلکه در بیرون آن به اکسل متصل می شده است که نوع معروف موتورسیکلت استفاده کننده از این نوع دوشاخ Harley-Davidson’s Softail Springer است.

ural-fork-motormag-ir

دوشاخ هادی در موتورسیکلت های شرکت ural

harley_davidson_flstsci_softail_springer-motormag-ir

Harley-Davidson’s Softail Springer

نوع دیگری از دوشاخ به اسم (Saxon-Motodd (Telelever وجود دارد که مثل استخوان جناق به قالب موتورسیکلت متصل است و کمک بر روی محور متصل به اکسل قرار دارد.این دوشاخ در برخی از مدل های BMW استفاده شده و به سیستم ترمزگیری موتورسیکلت کمک رسانی خوبی می کند.

bmw_r1150r-motormag-ir

(Saxon-Motodd (Telelever

نوع دیگر از دوشاخ به نام (Hossack/Fior (Duolever وجود دارد که توسط  Norman Hossack طراحی شده است و دارای قطر بیشتر بوده و سیستم تعلیق را از سیستم چرخش جدا می کند.

duolever-motormag-ir

آخرین نوع دوشاخ در این مبحث موتورسیکلت هایی هستند که اصلا دوشاخ ندارند.از نمونه های این موتورسیکلت ها می توان به Yamaha GTS1000 اشاره کرد.

omega_shaped_chassis-motormag-ir

0
مطالب مرتبط به این پست

نظر شما چیست؟