شاسی موتورسیکلت قسمت اول

در این پست به شاسی و انواع مختلف آن خواهیم پرداخت.شاسی یا فریم(frame) در همه وسایل نقلیه چه موتورسیکلت و چه خودرو به هسته مرکزی آنها اطلاق می شود که زین, صندلی و سوار کار بر روی آن قرار میگیرند.بگذارید بیشتر توضیح دهیم شاسی جزیی از وسیله است که تمام قطعات بر روی آن قرار دارند وبه  نوعی همانندستون برای خانه توصیف می شود.بر روی شاسی باتری و مخزن سوخت نیز قرار می گیرد.به جلوی شاسی میله گرداننده فرمان که هد تیوب(Head tube) یا سر فرمان نام دارد و دوشاخ جلو نیز در آن قرار دارد متصل است.در قسمت انتها نیز بازوی نوسانی به شاسی متصل است.در بعضی موتورسیکلت ها شاسی برای تحمل بار قوی تر است و در بعضی دیگر شاسی یک تکه نیست و شاسی زیرین عقب و جلو به پیشرانه متصل است.

جنس شاسی از زمان های قدیم بیشتر فولاد لوله شکل بوده که هم اکنون نیز در بیشتر موارد از آن استفاده می شود.از جمله کارخانه هایی که هنوز از این شاسی استفاده می کنند AJS, Ariel, BSA, Matchless, Norton, Sunbeam Triumph, Velocette, BMW, DKW, Ducati, Moto-Guzzi, Harley-Davidson و  Indianرا می توان نام برد.البته مواد جدیدی مثل تیتانیوم آلومینیوم,منیزیم و فیبر کربن همراه کامپوزیت نیز در شاسی استفاده می شود.باتوجه به نوع موتورسیکلت و مشخصاف فنی مختلف مثل وزن ,قدرت,سرعت و…. نوع شاسی و مواد مورد استفاده درآن مشخص خواهد شد.

در قسمت دوم به انواع شاسی خواهیم پرداخت.

2+
مطالب مرتبط به این پست

نظر شما چیست؟