فرق بین موتورسیکلت هواخنک و مایع خنک چیست؟

یکی از چیزهایی که خریداران موتورسیکلت برای انتخاب نوع موتور در نظر میگیرند(البته در خارج از ایران)این است که پیشرانه وسیله مورد نظر به چه طریقی خنک می شود.همانطور که می دانید پیشرانه موتورسیکلت مثل خیلی از وسایل نقلیه موتور دار به علت احتراق داخلی از دمای محیط خارج و گرم تر می شود و اگر همینطور پیش برود گرمای شدید قطعات داخلی را ذوب کرده و عملکرد پیشرانه دچار اشکال خواهد شد.به همین علت دمای آن باید به حدی برسد که ایجاد اشکال نکند برای همین از خنک کننده ها حال چه هوا و چه مایع استفاده می شود.در ادامه دلیل و مشخصات نوع انتخاب خنک کننده را ذکر خواهیم کرد:

هوا خنک

  • سرو صدا در موتور هواخنک بیشتر است.

  • بیشتر موتورهای کروزر بخاطر دور موتور پایین تر از این سیستم استفاده می کنند.

  • موتورسیکلت های هواخنک دارای پیچدگی کمتری هستند و معمولا کمتر احتیاج به سرویس خواهند داشت.

  • قیمت این نوع موتورسیکلت ها ارزان تر است.

  • امکان نصب پیشرانه های تک سیلندر و دوسیلندر دوقلوی موازی بر روی این موتورسیکلت ها بیشتر است.

  • آلودگی تولید شده توسط هوا خنک ها کمتراست.

مایع خنک

  • موتورسیکلت های سوپر اسپرت یاهمان سنگین از این سیستم استفاده می کنند.

  • رادیاتور در این نوع موتورسیکلت ها گران است و در برخی احتمال شکستگی آن بسیار زیاد است.

  • در این موتورسیکلت ها چرخش آب در نقطه احتراق در سرسیلندر انجام می گیرد که این امر باعث بهتر شدن احتراق می شود.

  • در این موتورها گرمای بیرون رانده شده از رادیاتور به جلوی موتورسیکلت رانده می شود که بخصوص در ترافیک موتورسوار کمتر اذیت می شود.

  • این موتورسیکلت ها می توانند به دور موتور بالاتری برسند.

  • این موتورها احتیاج به مایع خنک کننده دارند که هر ۱۰هزار کیلومتر باید عوض شود.

air-cooled-motorcycle-engine-motormag-ir

2+
مطالب مرتبط به این پست

نظر شما چیست؟