موتورسیکلت برقی

408px-Patent_Electric_Bicycle motormag.ir

موتورسیکلت و اسکوتر برقی از نیروی الکتریسیته که درون باتری قابل شارژ ذخیره می شود تغذیه می شوند.کمپانی هایی که به تولید این محصولات مشغول هستند شامل ویکتوری,زرو zero,لایتینگ,انرژیک موتور,ژوهامر اتریش,کوانتای,الکتریک موتوراسپرت,هالی وود الکتریک, شرکت یو هند,شرکت لیتو,گاگورو موتور و آلتا موتور می باشند.شرکت اسپانیایی بولتاکو و یاماهای ژاپن نیز برای ورود به این بازار برنامه ریزی کرده اند,همچنین هارلی آمریکا و زد الکتریک محصولات اولیه خود را در سال ۲۰۱۵ به بازار عرضه کردند.در سال ۲۰۱۲ هوندا از اسکوتر برقی خود رونمایی ولی آن را به بازار عرضه نکرد همچنین bmw اسکوتر انقلابی خودرا در سال ۲۰۱۴ رونمایی کرد.ترا موتورسیکلت ساز ژاپنی از عرضه اسکوتر در سال ۲۰۱۵ در هند خبر داد و گاگورو از عرضه باتری قابل حمل پرده برداشت.

ZEV_Electric_10_kw_LRC_motor_scooter,_front ,motormag.ir

درابتدا

اولین موتورسیکلت برقی هنوز کاملا شناسایی نشده اما اولین طرح برای تولید این موتورسیکلت ها در سال ۱۸۹۵ توسط Ogden Bolton Jr از اوهایو ایالات متحده کشیده شد.در همان سال در شهر بوستون طرح مشابهی توسط  Hosea W. Libbey کشیده شد.درسال بعد کمپانی انگلیسی هامپر دوچرخه برقی خود را که از باتری ذخیره کننده نیرو که در جلوی چرخ عقب قرار داشت در استنلی سایکل شو به نمایش در آورد.

در سال ۱۹۱۱ مجله Popular Mechanics تولید موتورسیکلت برقی که با هربار شارژ بین ۱۲۱ تا ۱۶۰ کیلومتر را طی می کرد را اعلام نمود(جزئیات بیشتر درمورد این وسیله در دسترس نیست).در سال ۱۹۱۹ شرکت  Ransomes, Sims & Jefferies انگلیسی مدل اولیه موتورسیکلت الکتریکی سه چرخ با باتری که زیر صندلی قرار می گرفت راتولید نمود اما این وسیله از مرحله آزمایش فراتر نرفت.در سال ۱۹۳۶ برادران Limelette کمپانی به اسم Socovel را در بروکسل پیدا کردند و چون آلمان نازی در زمان جنگ جهانی دوم بر بلژیک تسلط داشت این کمپانی با اجازه آلمانها فعالیت و در زمان جیره بندی سوخت های فسیلی توانستند مقداری موفق شوند.بعداز جنگ هم پیرو همان قرارداد تا سال ۱۹۴۸ تولیداتشان ادامه داشت.

در خلال جنگ جهانی دوم و بحران سوخت و پیامدهای آن مثل جیره بندی در ایالات متحده فردی به نام  Merle Williams از کالیفرنیا موتورسیکلت دوچرخ برقی که یک تریلر یک چرخ را یدک می کشید اختراع نمود که با محبوب شدن این وسیله تعداد بیشتری را در گاراژ ساخت و در سال ۱۹۴۶ شرکت  ParCar Corp را ایجاد نمود.

سالهای ۱۹۵۰ تا ۱۹۸۰

در سال ۱۹۷۶ Karl Kordesch شیمی دان اطریشی سلول سوختی نیکل کادمیوم را برای موتورهای برقی طراحی نمود و بعدها باجایگزین کردن سلول سوختی هیدرازینی(ترکیب شیمیایی با فرمول n2h4) سرعت این موتورهارا به ۴۰ کیلومتر بر ساعت افزایش دهد.در همان سال شرکت ایندین توانست مدل اولیه موتورسیکلت برقی خود به اسم  Papooseرا زیر نظر شخصی به نام Floyd Clymer(طراح و دلال و منتشرکننده مجله)به تولید برساند.در سال ۱۹۴۷ شرکت Auranthic کمپانی کوچک در کالیفرنیا موتورسیکلت برقی به اسم Charger که توانایی رسیدن به سرعت ۴۸ کیلومتر بر ساعت و طی مسافت ۸۰ کیلومتر با یک بار شارژ داشت تولید نمود.

سالهای ۱۹۸۰ تا کنون

آوردن تمام اختراعات و کمپانی ها به دلیل زیاد بودن از حوصله خوانندگان خارج خواهدبود به همین سبب تعدادی از مهمترین ها را ذکر خواهیم کرد.در سال ۱۹۹۶ EMB Lectra موتورسیکلت برقی با موتور متغیر مقاومت مغناطیسی(variable reluctance motor)که به سرعت ۷۲ کیلومتر بر ساعت و طی مسافت ۴۰ کیلومتر می رسید تولید نمود.در همان سال شرکت پژو فرانسه اسکوتر برقی با باتری نیکل کادمیوم و طی مسافت ۴۰ کیلومتر را تولید نمود.در سال ۲۰۰۹ اولین موتورسیکلت برقی در تایم تریل موتو جی پی معرفی شد که توانست رتبه نخست را کسب کند.

800px-Ttxgp_bikes_isle_of_man_tt_2009 motormag.ir

منبع انرژی

امروزه منبع اصلی انرژی موتورسیکلت ها و اسکوترهای برقی باتری های قابل شارژ لیتیومی هستند اما تعدادی از مدل های اولیه از باتری نیکل هیدروکسید استفاده می کنند.شرکت اسکوتر ساز برقی z electric در محصولات خود از باتری سدیم سیلکات(همون باتری اسیدی ماشین) استفاده می کند که به خاطر سایز ,وزن و انرژی محبوب تر است.

شارژ

این موتورها با وصل شدن به پریز برق, حتی برق خانگی آن هم به مدت ۸ ساعت به راحتی شارژ می شوند.بعضی از کارخانه ها شارژر جدیدی با نام تجاری CHAdeMO را معرفی نموده اند که در مدت یک ساعت ۹۵ درصد ظرفیت باتری را شارژ می کنند.شرکت هایی مثل گاگورو باتری های قابل حمل برای کسانی که جای پارک ندارند هم طراحی کرده اند.

مسافت

نقطه ضعف موتورهای برقی نسبت به موتورهایی با سوخت فسیلی طی مسافت کمتر آنهاست که در بیشترین حد به ۲۱۰ کیلومتر با یک بار شارژ می رسد.

نگهداری

این موتورسیکلت ها دارای کمترین هزینه برای نگهداری نسبت به موتورسیکلت های معمولی هستند و هزینه استهلاک و تعمیرات آن پایین تر است.از لحاظ سوخت هم طی مسافت آن به مقدار ۲۸۰۰ کیلومتر  نزدیک به ۳۰ دلار برق مصرف می کند در حالی که برای مثال موتورسیکلت بنزینی BMW با ۳۰ دلار مسافت ۶۵۰ کیلومتر را طی می کند.از لحاظ سر و صدا هم به اندازه عابر پیاده سر و صدا دارند که در برخی مواقع بخاطر صدای کم باعث برخورد با عابرین(بخصوص هدفون به گوشها)شده است.

0
مطالب مرتبط به این پست

نظر شما چیست؟