موتورسیکلت برقی

408px-Patent_Electric_Bicycle motormag.ir

اولین نقشه موتورسیکلت برقی

در این پست سعی بر این داریم تا تاریخچه مختصری در مورد موتورسیکلت و اسکوتر برقی تقدیم خوانندگان عزیز نماییم.

موتورسیکلت و اسکوتر برقی از نیروی الکتریسیته که درون باتری قابل شارژ ذخیره می شود تغذیه می شوند.کمپانی هایی که به تولید این محصولات مشغول هستند شامل ویکتوری,زرو zero,لایتینگ,انرژیک موتور,ژوهامر اتریش,کوانتای,الکتریک موتوراسپرت,هالی وود الکتریک, شرکت یو هند,شرکت لیتو,گاگورو موتور و آلتا موتور می باشند.شرکت اسپانیایی بولتاکو و یاماهای ژاپن نیز برای ورود به این بازار برنامه ریزی کرده اند,همچنین هارلی آمریکا و زد الکتریک محصولات اولیه خود را در سال 2015 به بازار عرضه کردند.در سال 2012 هوندا از اسکوتر برقی خود رونمایی ولی آن را به بازار عرضه نکرد همچنین bmw اسکوتر انقلابی خودرا در سال 2014 رونمایی کرد.ترا موتورسیکلت ساز ژاپنی از عرضه اسکوتر در سال 2015 در هند خبر داد و گاگورو از عرضه باتری قابل حمل پرده برداشت.

ZEV_Electric_10_kw_LRC_motor_scooter,_front ,motormag.ir

ZEV LRC

درابتدا

اولین موتورسیکلت برقی هنوز کاملا شناسایی نشده اما اولین طرح برای تولید این موتورسیکلت ها در سال 1895 توسط Ogden Bolton Jr از اوهایو ایالات متحده کشیده شد.در همان سال در شهر بوستون طرح مشابهی توسط  Hosea W. Libbey کشیده شد.درسال بعد کمپانی انگلیسی هامپر دوچرخه برقی خود را که از باتری ذخیره کننده نیرو که در جلوی چرخ عقب قرار داشت در استنلی سایکل شو به نمایش در آورد.

در سال 1911 مجله Popular Mechanics تولید موتورسیکلت برقی که با هربار شارژ بین 121 تا 160 کیلومتر را طی می کرد را اعلام نمود(جزئیات بیشتر درمورد این وسیله در دسترس نیست).در سال 1919 شرکت  Ransomes, Sims & Jefferies انگلیسی مدل اولیه موتورسیکلت الکتریکی سه چرخ با باتری که زیر صندلی قرار می گرفت راتولید نمود اما این وسیله از مرحله آزمایش فراتر نرفت.در سال 1936 برادران Limelette کمپانی به اسم Socovel را در بروکسل پیدا کردند و چون آلمان نازی در زمان جنگ جهانی دوم بر بلژیک تسلط داشت این کمپانی با اجازه آلمانها فعالیت و در زمان جیره بندی سوخت های فسیلی توانستند مقداری موفق شوند.بعداز جنگ هم پیرو همان قرارداد تا سال 1948 تولیداتشان ادامه داشت.

در خلال جنگ جهانی دوم و بحران سوخت و پیامدهای آن مثل جیره بندی در ایالات متحده فردی به نام  Merle Williams از کالیفرنیا موتورسیکلت دوچرخ برقی که یک تریلر یک چرخ را یدک می کشید اختراع نمود که با محبوب شدن این وسیله تعداد بیشتری را در گاراژ ساخت و در سال 1946 شرکت  ParCar Corp را ایجاد نمود.

سالهای 1950 تا 1980

در سال 1976 Karl Kordesch شیمی دان اطریشی سلول سوختی نیکل کادمیوم را برای موتورهای برقی طراحی نمود و بعدها باجایگزین کردن سلول سوختی هیدرازینی(ترکیب شیمیایی با فرمول n2h4) سرعت این موتورهارا به 40 کیلومتر بر ساعت افزایش دهد.در همان سال شرکت ایندین توانست مدل اولیه موتورسیکلت برقی خود به اسم  Papooseرا زیر نظر شخصی به نام Floyd Clymer(طراح و دلال و منتشرکننده مجله)به تولید برساند.در سال 1947 شرکت Auranthic کمپانی کوچک در کالیفرنیا موتورسیکلت برقی به اسم Charger که توانایی رسیدن به سرعت 48 کیلومتر بر ساعت و طی مسافت 80 کیلومتر با یک بار شارژ داشت تولید نمود.

سالهای 1980 تا کنون

آوردن تمام اختراعات و کمپانی ها به دلیل زیاد بودن از حوصله خوانندگان خارج خواهدبود به همین سبب تعدادی از مهمترین ها را ذکر خواهیم کرد.در سال 1996 EMB Lectra موتورسیکلت برقی با موتور متغیر مقاومت مغناطیسی((variable reluctance motorکه به سرعت 72 کیلومتر بر ساعت و طی مسافت 40 کیلومتر می رسید تولید نمود.در همان سال شرکت پژو فرانسه اسکوتر برقی با باتری نیکل کادمیوم و طی مسافت 40 کیلومتر را تولید نمود.در سال 2009 اولین موتورسیکلت برقی در تایم تریل موتو جی پی معرفی شد که توانست رتبه نخست را کسب کند.

800px-Ttxgp_bikes_isle_of_man_tt_2009 motormag.ir

منبع انرژی

امروزه منبع اصلی انرژی موتورسیکلت ها و اسکوترهای برقی باتری های قابل شارژ لیتیومی هستند اما تعدادی از مدل های اولیه از باتری نیکل هیدروکسید استفاده می کنند.شرکت اسکوتر ساز برقی z electric در محصولات خود از باتری سدیم سیلکات(همون باتری اسیدی ماشین) استفاده می کند که به خاطر سایز ,وزن و انرژی محبوب تر است.

شارژ

این موتورها با وصل شدن به پریز برق, حتی برق خانگی آن هم به مدت 8 ساعت به راحتی شارژ می شوند.بعضی از کارخانه ها شارژر جدیدی با نام تجاری CHAdeMO را معرفی نموده اند که در مدت یک ساعت 95 درصد ظرفیت باتری را شارژ می کنند.شرکت هایی مثل گاگورو باتری های قابل حمل برای کسانی که جای پارک ندارند هم طراحی کرده اند.

مسافت

نقطه ضعف موتورهای برقی نسبت به موتورهایی با سوخت فسیلی طی مسافت کمتر آنهاست که در بیشترین حد به 210 کیلومتر با یک بار شارژ می رسد.

نگهداری

این موتورسیکلت ها دارای کمترین هزینه برای نگهداری نسبت به موتورسیکلت های معمولی هستند و هزینه استهلاک و تعمیرات آن پایین تر است.از لحاظ سوخت هم طی مسافت آن به مقدار 2800 کیلومتر  نزدیک به 30 دلار برق مصرف می کند در حالی که برای مثال موتورسیکلت بنزینی BMW با 30 دلار مسافت 650 کیلومتر را طی می کند.از لحاظ سر و صدا هم به اندازه عابر پیاده سر و صدا دارند که در برخی مواقع بخاطر صدای کم باعث برخورد با عابرین(بخصوص هدفون به گوشها)شده است.

0
مطالب مرتبط به این پست

نظر شما چیست؟