موتورسیکلت سه چرخ

1 motormag.ir

در این پست قصد داریم به معرفی و تاریخچه کوتاه از موتورسیکلت سه چرخ بپردازیم

به موتورسیکلتی که دستگاه دارای محفظه حمل انسان و یک چرخ به آن وصل باشد موتورسیکلت سه چرخ می گویند.اولین بار آقای M Bertoux یک نظامی فرانسوی جایزه بهترین روش حمل سرنشین اضافی توسط وسایل دوچرخ را که روزنامه آن زمان تعیین کرده بود دریافت کرد.محفظه توسط مثلث لوله شکل به بدنه وسیله که دوچرخه یا موتورسیکلت باشد متصل می شود.صندلی فنر دار به همراه پشتی و جای پای مسطح در زیر محفطه برای نشستن تعبیه شده بود.در سال 1913 مخترع آمریکایی Hugo Young از شهر  Loudonville ایالت اوهایو محفظه چرخ داری را اختراع کرد که دارای محل اتصال انعطاف پذیر بود که به آن اجازه می داد به راحتی بچرخد و یا بالا و پایین برود بدون اینکه موتورسیکلت از حالت توازن خارج شود.این اختراع باعث شد استفاده از محفظه های کناری هم برای سرنشین هم موتورسوار راحت تر و جذاب تر باشد.

2 motormag.ir

بعد از این اختراع او کمپانی تولید موتورسیکلت سه چرخ به اسم  Flxible Sidecar Company را در همان شهر به ثبت رساند که به بزرگترین تولید کننده موتور سه چرخ در دنیا تبدیل شد.تا سال 1950 موتورسیکلت های سه چرخ به دلیل حمل بار و مسافر بیشتر وارزان تر بودن نسبت به اتومبیل در نزد مردم محبوب شدند.یکی دیگر از موارد استفاده این موتورسیکلت ها توسط نیروهای نظامی و پلیس است که نقطه اوج این استفاده در خلال جنگ جهانی دوم توسط آلمان نازی در جنگ سهمگین بارباروسا بوده است.

3 motormag.ir

نیروهای نازی در جنگ بارباروسا

محفظه کناری معمولا موتورسیکلت را نامتقارن می کند.پیچیدن به سمت چپ در این وسیله راحت تر از پیچیدن به راست است دلیل آن ممانعت محفظه کناری برای فرمان است.البته روشهایی هم برای دور زدن آسان به راست وجود دارد که با ترمزگیری به موقع و تنظیم فرمان می توان انجام داد.

5 motormag.ir

مسابقات موتور سه چرخ در سبک های تریل ,موتو کراس و… در اروپا,آمریکا,استرالیا,نیوزلند و ژاپن برگزار می شود.سه چرخ ها معمولا بر اساس سن و حجم پیشرانه دسته بندی می شوند. نکته قابل توجه و جالب در این مسابقات دوسر نشینه بودن این موتورهاست که سرنشین کناری باید در هندلینگ بخصوص سر پیچها با خم شدن به اندازه کافی  به سرنشین اصلی کمک کند.

6 motormag.ir

0
مطالب مرتبط به این پست

نظر شما چیست؟