هوندا سی جی ۱۲۵: پراید موتورسیکلت های ایران

cg 125 titan motormag.ir

مدل تایتان محبوب در برزیل

هوندا CG125 ساخت ژاپن است و از سال ۱۹۷۶تا ۲۰۰۸(۱۳۵۴ شمسی تا ۱۳۸۶) در این کشور تولید می شدو کارخانه اروپای این موتور در سال ۱۹۸۵ به برزیل و ترکیه برای تولید مدل W  و M منتقل شد. تولید سی جی ۱۲۵ بر اساس مدل سی بی ۱۲۵ برای کشورهای جهان سوم انجام شده است.

حجم موتور این وسیله ۱۲۴ سی سی چهارزمانه و دارای والو بالای انجین و تک سیلندر می باشد.درکشور پاکستان این موتور هنوز هم با مدل های CG 125,CG DREAM,DELUX 125 تولید می شود(وهمچنین در ایران).در کشور انگلیس و برزیل این موتور برای گرفتن گواهینامه به خاطر سواری وکنترل راحت بسیار محبوب است.بخاطر طراحی موفق چندین کپی از این دیزاین(بیشتر توسط کارخانه های چینی و کره ای) زده شده است.در سال ۲۰۰۹ در برزیل بخاطر مسائل زیست محیطی تغییراتی مثل میل بادامک جدید در موتور انجام شد.در همین سال بخاطر آلوده کننده بودن این موتور,موتورسیکلت هوندا CBF125 در انگلیس و اروپا جایگزین شد.در سایر کارخانه ها میل بادامک جدید وهمان پیستون قبلی بدون تغییر تولید می شود.یکی از مشکلاتی که تعویض میل بادامک برای این موتورسیکلت به وجود آورد این بود که در صورت دیر عوض کردن روغن, احتمال خرابی یاتاقان افزایش می یافت.هوندا برای راحتی سرویس و عمر بیشتر از میل بادامک بالایی با میله فشاری,فیلتر هوای قابل شستشو و گارد زنجیره ای کاملا محصور در این موتور استفاده کرده است.

1977 Honda CG 125 77 motormag.ir

در عمر تولید این موتور تغییرات زیادی بر روی آن انجام شده است:

در سال ۱۹۸۵ در انگلیس ولتاژ برق از ۶ به ۱۲ ولت تغییر کرد.

قطع کننده قدیمی به وسیله سیستم جرقه زنی الکترونیکی جایگزین شد(۱۹۹۵ انگلیس).

در سال ۲۰۰۱ در کارخانه اروپا استارت الکتریکی تولید ودر سال ۲۰۰۴ جایگیزین هندل شد.

چند تغییر هم در سال ۲۰۰۴ در کارخانه اروپا به وجود آمد:

ترمز دیسکی جایگزین ترمز کاسه ای(طبلی)شد.

مخزن سوخت از ۱۲ لیتر به ۱۳ لیتر ارتقا پیدا کرد.

استایل مدرن تر نسبت به قبل.

و بسیاری تغییر دیگر.

در ایران

هر ایرانی مثل پراید و پیکان این موتور را می شناسد. دلیل محبوبیت این موتور همانند پراید ارزان تر بودن,خرید و فروش راحت تر,قابل دسترس بودن لوازم یدکی و تعمیرکارو…. است.در اوایل انقلاب که به ایران آمد موتورسیکلتی باکلاس بود ولی کم کم موتورسیکلت قشر ضعیف شد.از این موتورسیکلت بخصوص برای بار کشی و حتی حمل یخچال نیز استفاده می شود.نوع چراغ گرد ژاپنی بسیار در ایران پرطرفدار است,بخصوص جوانان قدیم خاطره های زیادی از این موتور تعریف میکنند.متاسفانه این موتور با قطعات چینی جایگزین ژاپنی شد.درمیزان مرگ و میر هم این موتورسیکلت آلت قتاله سیار حساب میشود میزان مرگ و میر و آسیب توسط این موتور واقعا قابل توجه است.

motormag.ir-Tasavir-e-Tanz-Part-1-4

 

1+
مطالب مرتبط به این پست

نظر شما چیست؟