پیشرانه موتورسیکلت ها

800px-Honda_Super_Cub_at_Seattle_Children's_Museum1 motormag.ir

 

در این پست قصد داریم به پیشرانه موتورسیکلت ها و تاریخچه آن بپردازیم.

از این پس برای اشتباه نشدن کلمات برای موتور(engine) کلمه پیشرانه را استفاده خواهیم کرد.پیشرانه های موتورسیکلت ها اغلب دوزمانه یا چهار زمانه احتراق داخلی هستند.پیشرانه معمولا قدرت خود را به چرخ عقب انتقال داده و چرخ عقب توسط تسمه, زنجیر یا شفت  این قدرت را به چرخ جلو هدایت می کند.موتورها دارای جعبه دنده هستند که نهایتا ضریب ۶ را دارا هستند.دنده عقب به ندرت در موتورسیکلت ها و دربعضی موتورهای سه چرخ وجود دارد.تعویض دنده معمولا توسط پدال پا و کلاچ دستی انجام می گیرد ولی بعضی موتورهای اولیه اهرم دستی داشتند و بعضی موتورهای جدید جعبه دنده نیمه یا تمام اتوماتیک دارند. حجم پیشرانه از۵۰ شروع وتا نهایت به ۲۳۰۰ سی سی(Triumph Rocket 3) می رسد. در ایالات متحده موتور دوقلوی ۸۵۰ سی سی از سال ۱۹۲۰ در بین مردم محبوبیت بیشتری دارد.

پیشرانه می تواند به وسیله هوا یا مایعات مثل آب و روغن خنک شوند.پیشرانه ها می توانند به صورت متقاطع با میل لنگ یا عمودی در فریم و موازی با میل لنگ موتورسیکلت قرار بگیرند.اکثر پیشرانه هایی که به صورت متقاطع قرار دارند بیشتر از تسمه و زنجیر و پیشرانه های موازی با میل لنگ بیشتر از شفت برای انتقال قدرت استفاده می کنند.

دوزمانه و چهار زمانه

پیشرانه های دوزمانه اجزای کمتری نسبت به چهار زمانه ها دارند و نسبت به حجمشان قوی تر هستند.دوزمانه ها شتاب گیری خوبی دارند و زودتر شتاب اولیه می گیرند(به دلیل سبک تر بودن).عمر آنها به دلیل روغنکاری مداوم پیستون کمتراست(موتور بخار نوعی موتور دوزمانه است)..دوزمانه ها بیشتر در کشورهای جهان سوم استفاده می شوند و در وسیله هایی مثل جت اسکی قایق موتوری,موپد و اسکوترهای کوچک کاربرد دارد.

درموتورهای چهارزمانه چون مصرف سوخت کامل انجام می گیرد برای دوران گرانی بنزین مناسب تر است.سر سیلندر یکی از چیزهای است که برای موتور چهارزمانه طراحی شده که با بهتر کردن احتراق کارایی آن را افزایش می دهد.بعضی از موتورسیکلت ها مثل Harley-Davidsons, Moto Guzzis BMWs بر اساس نوع سرسیلندرشان شناخته می شوند.

پیشرانه و ساختار آن

گیربکس و پیشرانه به صورت کلی از هم جداهستند,گیربکس به وسیله زنجیر اولیه که دواحد را درهم ادغام می کند حرکت داده می شود.بعضی شرکت ها مثل  Norton و Enfieldتا همین اواخر و هارلی هم اکنون به صورت پیش واحد پیشرانه ها را تولید می کنند.در سال ۱۹۶۰  BSA وTriumph ساختار واحد زمانه کوتاه جدید با حجم ۵۰۰ و ۶۵۰ سی سی دوقلوی موازی را برای جایگزینی پیشرانه پیش واحد معرفی کردند.اکثر پیشرانه های موتورسیکلت به صورت تک,دوقلوی موازی,سه,چهار و شش, که خطی یا عرضی هستند ساختار بندی می شوند.قرار گیری پیشرانه ها به شکل V انگلیسی هم وجود داردکه به صورت دوقلوی vشکل و چهارقلوی vشکل دسته بندی می شوند.نوعی دیگر هم وجود دارد که دوسیلندر به صورت متضاد هم به شکل مسطح(flat) شامل دوقلو چهار قلو و شش قلو مسطح قرار می گیرند.نوعی پیشرانه هم به اسم ونکل(Wankel) وجود دارد که در موتورهایی که حجم سی سی بالایی دارند استفاده می شود.حجم پیشرانه در تک سیلندرها در رنج ۵۰ تا ۶۶۰ سی سی,دوقلو از ۱۷۵ تا ۱۸۰۰ سی سی و سه قلو, چهار قلو و شش قلو تا ۲۳۰۰ سی سی را شامل می شوند.در تک سیلندر ها فلایویل بزرگ تر و جعبه دنده وظیفه سنگین تری نسبت به چند سیلندرها انجام می دهد.در پیشرانه های v شکل سیلندر ها به صورت v میل لنگ را احاطه می کنند.

تک سیلندر

تک سیلندر

597px-1962_Honda_CB77_Superhawk_305_cc_twin_engine motormag.ir

دوسیلندر

764px-Triumph_Rocket_III_engine motormag.ir

سه سیلندر

چهار سیلندر

چهار سیلندر

پنچ سیلندر

پنچ سیلندر

شش سیلندر

شش سیلندر

شش سیلندر

هشت سیلندر

خنک شوندگی

معمولا موتورهایی که با آب خنک می شوند مثل ماشین ها دارای رادیاتور هستند.وقتی که پیشرانه روشن است بین رادیاتور و سیلندر آب به حرکت در می آید.بعضی از موتورکراس ها فن به همراه رله و بعضی دیگر فن چسبیده به رادیاتور دارند که به وسیله ترموستات کنترل می شوند.در پیشرانه های خنک شونده توسط هوا ,هوا در حین حرکت بین سیلندر و سر سیلندر جریان می یابد.بعضی از اسکوترها هنگام ترافیک دارای فن هستند که هوارا به حرکت در می آورند.معمولا موتورهای هوا خنک, ارزان تر از سایر موتورسیکلت ها هستند.در بعضی از موتورسیکلت ها توسط روغن که بین رادیاتور کوچک و پیشرانه جریان دارد خنک می شوند.

 

 

 

 

 

 

1+
مطالب مرتبط به این پست

نظر شما چیست؟