موتو جی پی(moto gp)چیست؟

moto gp motormag.ir

به مسابقات جایزه بزرگ که در کلاس موتورهای مسابقه از سال ۱۹۴۹ برگزار می شود(FIM Road Racing World Championship Grand Prix)یا همان موتو جی پی می گویند.

moto gp motormag.ir

هدف این مسابقات شرکت دادن موتورهایی است که به صورت عادی نمیتوان در خیابان از آنها استفاده کرد.این رقابتها به طور کلی به سه دسته موتو جی پی, موتو ۲ و موتو ۳ که همه شامل موتورهای چهارزمانه می باشند تقسیم می شوند.در سال ۲۰۱۰ ودر کلاس موتو ۲, ۶۰۰ سی سی چهارزمانه جایگیزین ۲۵۰ سی سی دوزمانه شد.همچنین در سال ۲۰۱۲ در کلاس موتو۳, ۲۵۰ سی سی چهار زمانه با حد وزن ۶۵ کیلوگرم(با مخزن پر)جایگزین ۱۲۵ سی سی دوزمانه شد و کلاس موتو جی پی از ۸۰۰ به ۱۰۰۰ سی سی ارتقا پیدا کرد.در گذشته در بین سالهای ۱۹۶۲ تا ۱۹۸۳ ۵۰ سی سی دوزمانه از ۱۹۸۴تا ۱۹۸۹ ,۸۰ سی سی از ۱۹۴۹تا ۱۹۸۲ ,۳۵۰ سی سی دوزمانه و در سالهای ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۹ ,۷۵۰ سی سی مشغول به مسابقه بودند.

نگاه اجمالی

مسابقات موتو جی پی در سال ۱۹۴۹توسط فدراسیون جهانی موتورسواری (Fédération Internationale de Motocyclisme ) یا به اختصار(fim) سازماندهی شد.حق تجاری مسابقات بر عهده شرکت درنا اسپرت(Dorna Sports) می باشد.تیم ها به وسیله سازمان جهانی مسابقات سرعت(IRTA)و تولید کنندگان به وسیله سازمان تولید کنندگان موتور اسپورت(MSMA) معرفی می شوند.تغییرات و نقش ها درآئین نامه به وسیله این نهاد ها تغییر داده می شود.

به طور معمول چندین مسابقه در کلاس های مختلف بر پایه حجم موتور ویک کلاس موتور سه چرخ انجام می گیرد.در سال ۱۹۵۰ و بیشتر در سال ۱۹۶۰ موتورهای چهارزمانه غالب بر مسابقات شدند.در همین سالها اجازه تعدد سیلندر(به معنی پیستون کوچک تر و دور موتور بالاتر)و همچنین تعدد دنده ها(به معنی نوارهای قدرتمند نزدیک تر وتن صدای دنده بالاتر) به مسابقه دهنده گان داده شد,در همین سالها موتورهای دوزمانه به کلاس های پایین تر تنزل پیدا کرد.در سال ۱۹۶۹با استناد به هزینه های بالا fim قوانین جدیدی را برای همه کلاس ها به محدودکردن به شش چرخ دنده و دو سیلندر(به جز کلاس ۳۵۰ و ۵۰۰)وضع نمود.این تصمیم باعث شد تیم های موفق آن دوران مثل هوندا سوزوکی و یاماها اعتصاب کنند وتا چندین سال اسمی از آنها در تابلوی اعلانات مسابقات دیده نشود.این اعتصاب در سال ۱۹۷۳ تمام شد.

در سال ۱۹۷۹ هوندا با مدل NR500درصدد قرار گرفتن بر رتبه اول چهار زمانه ها بود اما شکست خوردودر سال ۱۹۸۳ با موتور دوزمانه ۵۰۰ خود موفق شد.

Honda_NR500 motormag.ir

NR500 HONDA

در کلاس اصلی موتو جی پی اتفاقات زیادی در چندین سال اخیر رخ داده است,دراواسط سال ۱۹۷۰ تا سال ۲۰۰۱مسابقات به موتورهایی با حجم ۵۰۰ سی سی و چهار زمانه اجازه ورود داد که متاسفانه اکثر موتورها(engins) یا دوزمانه یا سه زمانه بودند و آمادگی برای ورود به عرصه چهار زمانه را نداشتند.در سال ۲۰۰۲تغییر قوانین به منظور تسهیل خروج دوزمانه ها وضع شد.این قوانین به کارخانه های شرکت کننده در رقابت اجازه انتخاب ۵۰۰ سی سی دوزمانه یا کمتر و ۹۹۰ سی سی چهار زمانه یا کمتر را می داد.با اینکه افزایش هزینه ها برای ارتقا به موتور چهار زمانه وجود داشت ولی افزایش رقابت ها و افزایش کیفیت مسابقات موتورهای دو زمانه را کم کم از دور خارج کرد,این امر در سال ۲۰۰۳ کاملا محسوس بود.در کلاس دوزمانه هم اکنون ۱۲۵ و ۲۵۰ سی سی مشغول مسابقه هستند.

در سال ۲۰۰۷ به مدت ۵ سال حجم موتور در کلاس موتو جی پی به ۸۰۰ سی سی تنزل پیداکرد که در سال ۲۰۱۲ به حجم ۱۰۰۰ سی سی بازگشت.

در سال ۲۰۰۸ تقویم مسابقات شامل ۱۸ راند در ۱۵ کشور شامل قطر,اسپانیا(میزبانی سه دور),پرتغال,چین,فرانسه,ایتالیا,انگلیس,هلند,آلمان,ایالات متحده(میزبانی دو دور),جمهوری چک,سان مارینو,ژاپن,استرالیاو مالزی بود.در سال ۲۰۰۵ قاعده ای موسوم به پرچم به پرچم برای مسابقات معرفی شد,در زمانی که هواخشک باشد و بارندگی شروع شود مسئولان میتوانند پرچم قرمز برای نگهداشتن کامل یا موقت مسابقه بلند کنند,همچنین پرچم سفید در زمان بارندگی به معنی این است که موتورها میتوانند تایرها و تجهیزات ایمنی مثل ترمز را بررسی کنند.در زمان بارندگی دیسک ترمز فولادی و در زمان هوای خوب دیسک ترمز کربنی استفاده می شود,دلیل این امر این است که ترمزهای کربنی برای کارکردن مناسب احتیاج به گرم شدن دارند و بارندگی و خنک شدن در عملکردشان اختلال ایجاد میکند,همچنین تعلیق نرم یکی دیگر از احتیاجات در زمان بارندگی است.

وقتی موتورسواری تصادف می کند ماشین مارشال پرچم زرد برای هشدار را بلند میکند تا موتورسوران بدون مشکل عبور کنند,وقتی خطر جدی تر باشد مارشال پرچم قرمز را بلند میکند.معمولا تصادف در مسابقات موتور بر دونوع است:

۱-lowside:در این نوع تصادف موتور میچرخد و به گوشه ای پرتاب می شود.

۲-highside:در این نوع تصادف موتورسیکلت بچرخش ناگهانی و خشونت آمیز به دور محور خود دارد و موتور سوار به شدت پرت میشود.با افزایش روز افزون سیستم کنترل کشش تصادفات نوع دو و آسیب جانی به شدت کاهش یافته است.

بر طبق یک تخمین هزینه هر موتور سوار در هرفصل(season of race) حدود ۳ تا ۳٫۵ ملیون دلار می باشد.تحقیقات نشان میدهد در طی بحران مالی بین سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ موتو جی پی به سمت کاهش هزینه توسط تیم ها پیش می رود.این کاهش هزینه ها شامل کم کردن تمرین روزهای جمعه در طول فصل,استفاده از ترمزهای کامپوزیتی سرامیکی,بهینه سازی طول عمر موتور(engine),کاهش تست موتورسیکلت و…..می باشد.

قهرمانان

کاپ قهرمانی به موتورسواری که بیشترین امتیاز را بر اساس سیستم مسابقات موتو جی پی کسب کند اهدا می شود.جیاکومو آگوستینی(Giacomo Agostini)ایتالیایی موفق ترین موتورسوار موتو جی پی است که ۱۵ عنوان(۸ عنوان در کلاس ۵۰۰ و ۷ عنوان در کلاس ۳۵۰ سی سی)به اسم او ثبت شده است.

220px-Agostini motormag.ir

Giacomo Agostini

یکی دیگر از موفق ترین موتورسواران موفق در طول تاریخ مایک هیل وود انگلیسی می باشد که در فصل ۱۹۶۶ برنده ۱۰ از ۱۲ مسابقه در کلاس ۲۵۰ سی سی شد.

Mike_Hailwood

Mike_Hailwood

مایک دوهان (Mick Doohan) استرالیایی نیزدر سال ۱۹۹۷ ۱۲ از ۱۵ مسابقه را در کلاس ۵۰۰ سی سی به اسم خود ثبت کرد.

والنتینو رسی(Valentino Rossi)  نیز یکی از محبوب ترین و موفق ترین موتورسواران است که ۹ عنوان شامل ۶ موتو جی پی ۱(یک)۵۰۰ سی سی ۲۵۰ و ۱۲۵ سی سی را به اسم خود ثبت کرده است.

rossi

rossi

تایر

انتخاب تایر در مسابقات بستگی به خود شخص,شرایط تمرین,آب و هوا و… دارد.در سال ۲۰۰۷ تعدادی از موتورسواران شامل روسی,نیکی هایدن,دنی پدروسا و… از تایرهای میشلن ناراضی بودند و در فصل بعد لاستیک خود را به بریجستون تغییر دادند.در سال ۲۰۱۵ بریجستون از پشتیبانی لاستیک مسابقات کنار و در سال ۲۰۱۶ کمپانی میشلن فرانسه کمپانی رسمی تایر موتو جی پی شد.

 

1+
مطالب مرتبط به این پست

نظر شما چیست؟