SdKfz 2 موتورسیکلت,وانت,یدک کش آلمان نازی

SdKfz 2 یا Kleines Kettenkraftrad HK 101  یا  Kettenkradشتر گاو پلنگی که آلمان نازی برای نیروهای هوابرد در شرایط سخت تولید می کرد.این وسیله از یک طرف موتورسیکلت از طرفی کامیون سبک و از طرفی تراکتور زرهی(بخوانید تانک)بود.این وسیله برای حمل و نقل توسط هواپیمای  Junkers Ju 52 و همچنین حمل بار و افراد به تعداد محدود درشرایط سخت بسیار مناسب بود.فرمان این وسیله به گونه ای طراحی شده بود که فقط با چرخ جلو و تنظیم زاویه فرمان می توان به راحتی این وسیله را حرکت داد.یکی از نکات جالب این وسیله کمک کردن ترمزها برای چرخیدن بهتر و همچنین حرکت کردن این وسیله در شرایط سخت و با سرعت کم بدون چرخ جلو است.طراحی این وسیله توسط کمپانی NSU Werke AG در شهر Neckarsulm  در نزدیکی اشتوتگارت آلمان انجام شده است.سال ساخت این وسیله ۱۹۳۹ بود و در عملیات بارباروسا جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۱ در خاک روسیه اولین بار به کار گرفته شد.بعدها شرکت Stoewer  در لهستان ۱۰ درصد از محصولات این وسیله را تحت لیسانس تولید نمود.بیشترین خدمت این محصول در جبهه شرقی جنگ جهانی دوم( یکی از جبهه‌های جنگ جهانی دوم بین قدرت‌های محور اروپایی و همرزمش فنلاند علیه اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستیلهستاننروژ و دیگر نیروهای متفقین بود که اروپای شمالیاروپای جنوبی و اروپای مرکزی و شرقی از ۲۲ ژوئن ۱۹۴۱ تا ۹ مه ۱۹۴۵را در بر می‌گرفت)بود.در این عملیات بیشترین استفاده از این موتور برای ذخیره کردن کابل ها,انتقال سربازان از زمین های گل آلود و صعب العبور روسیه و حمل بارهای سنگین را شامل می شد.همچنین بعدها به عنوان یدک کش هواپیماهایی مثل جنگنده Messerschmitt Me 262  و گاهی اوقات بمب افکن  Arado Ar 234 به کار گرفته شد.بعدهااین یدک کشی هواپیماها برای صرفه جویی در مصرف سوخت بیشتر شد.یکی از قابلیت های این موتور آن هم در سالهای جنگ توانایی بالارفتن از شیب ۲۴ درجه حتی تپه های شنی به همراه بار و نفر بود.تولید این وسیله درسال ۱۹۴۸ پایان یافت.از مشخصات فنی این وسیله می توان به وزن ۱۵۶۰ کیلوگرم,طول ۳ متر,عرض ۱ متر,ارتفاع ۱٫۲متر و حجم پیشرانه ۳۷ اسب بخار چهارسیلندر خطی مایع خنک و حداکثر سرعت ۷۰ کیلومتر برساعت اشاره کرد.

Russland, Kettenkrad mit Anhänger

0
مطالب مرتبط به این پست

نظر شما چیست؟