بررسی خودرو ری را ایران خودرو؛ آیا همان چیزی هست که تبلیغ می‌شود؟

خودرو ری را ایران خودرو، اولین شاسی‌بلند ایرانی، با مشخصاتی فنی متفاوت عرضه شد که در این مطلب آن را کامل بررسی می‌کنیم. همراه ما باشید

مشخصات خودرو ری را ایران خودرو اولین شاسی‌بلند ایرانی

بررسی خودرو ری را ایران خودروخودرو ری را به عنوان اولین کراس‌اوور ملی ایران خودرو، در ظاهر یک گام بلند برای صنعت خودروسازی داخلی محسوب می‌شود. اما وقتی به پشت پرده عرضه این محصول نگاه می‌کنیم، سوالات و انتقادات زیادی مطرح می‌شود. آیا این خودرو واقعاً آماده حضور در بازار است یا صرفاً یک تصمیم عجولانه برای جلب توجه عمومی و پر کردن جای خالی محصولات پژو در ایران بوده است؟

در بخش‌های مختلف این خودرو می‌توان به وضوح دید که ایران خودرو از کمک همکاران چینی خود بهره گرفته است که این اصلا ضعف نیست چراکه چینی‌ها برای رسیدن به این سطح با خودروسازان مختلف در دنیا همکاری می‌کردند. طراحی و ویژگی‌های ری را در نگاه اول، محصولی امیدوارکننده را نشان می‌دهند؛ اما بررسی دقیق‌تر مشخص می‌کند که بسیاری از تست‌های مهم عملکردی و ایمنی به طور کامل انجام نشده‌اند.

ویدئوهای مختلفی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌دهد هنوز این خودرو آماده عرضه به بازار نبوده مثلا ترمزهای این خودرو قدرت کافی را ندارند. عدم ارائه نتایج رسمی تست‌های تصادف، عملکرد در شرایط آب و هوایی مختلف و حتی آزمایش‌های دوام و طول عمر قطعات، نگرانی‌هایی جدی را درباره کیفیت نهایی این خودرو ایجاد کرده است.

از سوی دیگر، عرضه ری را در بازه‌ای که بازار خودرو ایران مملو از خودروهای چینی با امکانات پیشرفته است، می‌تواند ریسک بزرگی برای ایران خودرو باشد بنابراین باید ایران خودرو در بحث قیمت حداقل رقابتی عمل می‌کرد. این محصول اگرچه با امکانات رفاهی و ایمنی قابل توجه عرضه شده، اما برخی جزئیات مانند مصرف سوخت بالا و هندلینگ متوسط نشان می‌دهد که هنوز جای کار زیادی برای ارتقاء این خودرو وجود دارد.

بررسی پیشرانه خودرو ری را ایران خودرو

بررسی خودرو ری را ایران خودروری را از یک پیشرانه مدرن توربوشارژ EF7P TC بهره می‌برد که توانایی ارائه قدرت ۱۶۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه را دارد. گشتاور ۲۴۰ نیوتن‌متری در دور ۱۷۵۰، آن را به گزینه‌ای مناسب برای حرکت در مسیرهای شهری و جاده‌ای تبدیل کرده است.

موتور ۱۶۴۵ سی‌سی ۴ سیلندر این خودرو با انتقال نیروی دیفرانسیل جلو هماهنگی مناسبی دارد و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در زمان ۱۰.۴ ثانیه ارائه می‌دهد. جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک، تعویض نرم دنده‌های قابل قبولی دارد. یکی از فواید این خودرو داخلی‌ساز بودن آن است که نسبت به خودروهای وارداتی بیشتر با کیفیت بنزین در ایران هماهنگ شده.

هیچ‌وقت نباید یک خودرو را برای از بین بردن جایگاه آن در بازار نقد کرد چرا که افرادی هستند بعد از سالها تلاش یک خودرو خریده‌اند و این می‌تواند برای آنها بسیار نا امید کننده باشد. ری‌را ترکیبی از نقاط ضعف و قوت است که می‌تواند نظرات مختلف را به خود جلب کند. حداکثر سرعت آن نیز به ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که برای یک کراس‌اوور کوچک شهری مناسب است.

سلیقه‌ها متفاوت است برخی با پول ری‌را ترجیح می‌دهند که خودروهای مدل پایین مثل ماکسیما بخرند که خرید آنها هم به دلیل عمر زیاد می‌تواند چالش‌هایی داشته باشد اما نباید از حق بگذریم برای شرکتی که سمند، پژو پارس، پژو ۲۰۶ محصولات اصلی آن بوده‌اند تولید ری‌را یک گام بلند محسوب می‌شود.

مشخصه فنی اطلاعات
موتور ۴ سیلندر، ۱۶ سوپاپه
حجم موتور ۱۶۴۵ سی‌سی
حداکثر قدرت ۱۶۰ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۲۴۰ نیوتن‌متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۰.۴ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت

طراحی خارجی ری را

بررسی خودرو ری را ایران خودروطراحی ظاهری ری را در نگاه اول مدرن و جذاب به نظر می‌رسد، اما با نگاهی دقیق‌تر، نقاط ضعف و تناقض‌هایی در آن به چشم می‌خورد که نشان می‌دهد این خودرو هنوز به بلوغ طراحی کامل نرسیده است. ایران خودرو تلاش کرده تا با الهام‌گیری از خودروهای مطرح جهانی، ظاهری متمایز و رقابتی به ری را ببخشد، اما در برخی بخش‌ها این الهام‌گیری به کپی‌برداری صرف نزدیک شده است، به‌ویژه در نمای جانبی که شباهت‌های زیادی به پژو ۲۰۰۸ نسل دوم وجود دارد. ستون C مشکی‌رنگ و خطوط طراحی جانبی، بیشتر از آنکه نوآورانه باشند، بازتابی از طراحی پژو هستند.

در نمای جلو، چراغ‌های دی‌لایت کشیده که بر روی کاپوت قرار گرفته‌اند، ظاهری جسورانه به خودرو داده‌اند، اما انتقال چراغ‌های اصلی به سپر، اگرچه مد روز است، حس هماهنگی کاملی در طراحی ایجاد نکرده است. جلوپنجره مشبک خودرو نیز با الگویی ساده طراحی شده که در مقایسه با رقبا، خلاقیت کمتری دارد. بخش پایینی سپر و چراغ‌های مه‌شکن نیز طراحی شلوغی دارند و نمی‌توانند به خوبی با سایر قسمت‌های بدنه هماهنگ شوند.

نمای عقب ری را، اگرچه تلاش کرده تا با گرافیک چراغ‌های جدید و خطوط مشکی‌رنگ، حس مدرن بودن را القا کند، اما طراحی این بخش همچنان ساده و حتی کمی ارزان‌قیمت به نظر می‌رسد. استفاده از دو خروجی اگزوز فیک در قسمت پایین سپر عقب، تصمیمی بحث‌برانگیز است که بیشتر از آنکه حس اسپرت بودن را القا کند، یک انتخاب غیرضروری و کم‌اثر به نظر می‌رسد. همچنین، حجم زیاد بخش‌های مشکی‌رنگ در نمای عقب و جانبی، بیش از حد به چشم می‌آید و از جذابیت کلی خودرو می‌کاهد.

طراحی ظاهری ری را را می‌توان یک ترکیب از محافظه‌کاری و تلاش برای ایجاد حس مدرن دانست که در برخی قسمت‌ها موفق بوده و در برخی دیگر نتوانسته انتظارات را برآورده کند. اگرچه این خودرو به عنوان اولین کراس‌اوور ملی ایران خودرو، قدمی رو به جلو محسوب می‌شود، اما در مقایسه با رقبای چینی موجود در بازار، همچنان نیازمند اصلاحات و بهبودهایی است تا بتواند در نگاه خریداران به عنوان یک محصول رقابتی در نظر گرفته شود.

طراحی داخلی ری‌را

بررسی خودرو ری را ایران خودروفضای داخلی ری را بد نیست یعنی نه خیلی خوب است و نه خیلی بد! طراحی فرمان دی‌کات خودرو، اگرچه اسپرت به نظر می‌رسد، اما ابعاد بزرگ آن ممکن است برای برخی رانندگان ناراحت‌کننده باشد. دکمه‌های کنترلی روی فرمان، عملکرد مناسبی دارند، اما طراحی آن‌ها کمی قدیمی به نظر می‌رسد.

همچنین، کنسول مرکزی خودرو با پوشش مشکی براق پیانویی، ظاهری شیک ایجاد کرده است، اما این پوشش به شدت مستعد لک و اثر انگشت است و نیاز به مراقبت و نظافت مداوم دارد. استفاده از این نوع متریال در خودروهای اقتصادی، معمولاً انتخابی بحث‌برانگیز است.

صندلی‌های ری را از ترکیب چرم مصنوعی و پارچه ساخته شده‌اند که در نگاه اول کیفیت خوبی دارند، اما در مسافت‌های طولانی، راحتی آن‌ها زیر سوال می‌رود. نشیمن‌گاه صندلی‌ها و پشتی آن‌ها برای سفرهای کوتاه مناسب است، اما در سفرهای چندساعته ممکن است احساس خستگی و ناراحتی ایجاد کنند.

بخش عقب خودرو فضای کافی برای دو سرنشین بالغ و یک کودک فراهم می‌کند، اما نبود دریچه تهویه برای سرنشینان عقب، یک نقطه ضعف جدی است که در این کلاس قیمتی کمتر دیده می‌شود. نورپردازی داخلی (Ambient Lighting) یکی از نقاط قوت طراحی داخلی ری را است که حس مدرنیته را به کابین می‌بخشد.

در مجموع، طراحی داخلی ری را ترکیبی از تلاش برای مدرن بودن و برخی نقاط ضعف محسوب می‌شود. اگرچه ایران خودرو در این بخش نسبت به محصولات قبلی خود پیشرفت‌هایی داشته است، اما هنوز فاصله زیادی با استانداردهای جهانی و حتی برخی رقبا در بازار داخلی وجود دارد.

امکانات رفاهی و ایمنی

بررسی خودرو ری را ایران خودروخودرو ری را به عنوان اولین کراس‌اوور ملی ایران خودرو، با مجموعه‌ای از امکانات ایمنی، رفاهی و تکنولوژی مدرن عرضه شده است که در ادامه به صورت دسته‌بندی شده به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
  • کیسه هوای جانبی جلو (مجموعاً ۴ کیسه هوا)
  • سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESC)
  • سیستم کنترل کشش (TCS)
  • سیستم کمکی حرکت در سربالایی (HSA)
  • سیستم کمکی حرکت در سراشیبی (HDA)
  • ترمز ضد قفل (ABS)
  • توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
  • سیستم کمک ترمز (BAS)
  • رادار نقطه کور (BSD)
  • سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)
  • دوربین ۳۶۰ درجه
  • سنسور پارک جلو و عقب
  • سنسور نور (تشخیص روشنایی محیط)
  • سنسور باران (تشخیص بارش و تنظیم اتوماتیک برف‌پاک‌کن)
  • آینه وسط الکتروکرومیک (ضد تابش نور)
  • قفل کودک درب‌های عقب
  • سقف پانوراما
  • سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • فرمان کمکی برقی حساس به سرعت
  • روکش چرمی صندلی‌ها و غربیلک فرمان
  • صندلی‌های جلو با تنظیم برقی و گرمکن
  • سانروف
  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
  • چراغ مخصوص روز (Daylight)
  • چراغ خوش‌آمدگویی درب‌های جلو
  • چراغ‌های همراه در پارکینگ (Follow Me Home)
  • رینگ‌های آلومینیومی ۱۸ اینچی دو رنگ
  • صفحه نمایش لمسی ۱۲ اینچی برای سیستم مالتی‌مدیا
  • نمایشگر دیجیتالی کلاستر ۱۲ اینچی برای راننده
  • سیستم صوتی با ۹ بلندگو
  • قابلیت اتصال به گوشی هوشمند (بلوتوث)
  • پورت USB برای شارژ و انتقال دیتا (نوع Type A و Type C)
  • دوربین عقب و دوربین ۳۶۰ درجه
  • شارژر بی‌سیم گوشی همراه
  • سیستم تعویض دنده پشت فرمان (Paddle Shifter)
  • آینه‌های جانبی تاشو برقی با راهنما
  • درب برقی صندوق عقب با سنسور پا (کیک سنسور)
  • خروجی برق ۱۲ ولت در صندوق عقب
  • شیشه‌های سولار و شیشه‌های عقب دودی
  • شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب با قابلیت آنتی‌ترپ
  • زیر آرنجی تاشو برای صندلی عقب به همراه جای لیوان
  • کروز کنترل
  • فرمان دی‌کات با کلیدهای کنترلی روی فرمان
  • ترمز پارک برقی (EPB)
  • سیستم اتوهلد (Auto Hold)

عملکرد موتور و گیربکس

بررسی خودرو ری را ایران خودروموتور توربوشارژ EF7 این خودرو با ارائه توان کافی برای رانندگی شهری و جاده‌ای، انتخابی قابل اعتماد برای کاربران است. در شرایط شتاب‌گیری، تأخیر دریچه گاز تقریباً حذف شده است و گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته، عملکردی نرم و روان دارد. این ترکیب نه‌تنها رانندگی راحتی را ارائه می‌دهد بلکه از لحاظ مصرف سوخت نیز قابل قبول عمل می‌کند.

مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۷.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که اگرچه در مقایسه با خودروهای هیبریدی یا دیزل بالا به نظر می‌رسد، اما برای کلاس خود در ایران متعارف است. شما با یک موتور داخلی‌سازی شده روبرو هستید که مهندسان تسلط بیشتری بر روی آن دارند بنابراین از موتورهای خارجی می‌تواند تعمیرات و نگهداری بهتری داشته باشد.

ایمنی

بررسی خودرو ری را ایران خودرویکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در مورد ایمنی ری را باید به آن توجه کرد، عدم ارائه نتایج رسمی تست‌های تصادف است. با وجود این که این خودرو به عنوان یک کراس‌اوور مدرن معرفی شده است، هنوز مشخص نیست که در تست‌های برخورد و ارزیابی استانداردهای ایمنی جهانی (مانند NCAP) چگونه عمل کرده است.

نبود این اطلاعات می‌تواند خریداران را نسبت به عملکرد واقعی خودرو در شرایط بحرانی دچار تردید کند. همچنین، تعداد کیسه‌های هوای ری را (۴ عدد) با وجود قابل قبول بودن، در مقایسه با برخی رقبا که ۶ یا حتی ۷ کیسه هوا ارائه می‌دهند، کافی به نظر نمی‌رسد. این موضوع خصوصاً در بازار رقابتی امروز، نقطه‌ضعفی محسوب می‌شود.

نکته دیگری که در ایمنی ری را باید بررسی شود، استفاده از سیستم‌های کمک‌رانندگی پیشرفته است. تجهیزاتی مانند سیستم کنترل پایداری (ESC)، کنترل کشش (TCS)، و سیستم کمکی حرکت در سربالایی (HSA) می‌توانند به بهبود کنترل خودرو در شرایط مختلف کمک کنند. اما این فناوری‌ها در بسیاری از خودروهای امروزی استاندارد محسوب می‌شوند و نمی‌توانند به‌تنهایی به عنوان مزیت رقابتی در نظر گرفته شوند. علاوه بر این، نبود برخی از سیستم‌های ایمنی پیشرفته‌تر مانند ترمز اضطراری خودکار (AEB) یا سیستم هشدار خروج از خط (LDWS)، نشان می‌دهد که ری را همچنان با استانداردهای ایمنی روز جهانی فاصله دارد.

یکی دیگر از نقاط ضعف ایمنی ری را، کیفیت متریال بدنه و ساختار خودرو است. با وجود وعده‌های ایران خودرو مبنی بر استفاده از ساختار مقاوم در برابر ضربه، هنوز مشخص نیست که عملکرد این خودرو در تصادفات سنگین و جانبی چگونه است. استفاده از سیستم‌های ایمنی مانند رادار نقطه کور (BSD) و دوربین ۳۶۰ درجه، اگرچه مزیت‌هایی در رانندگی روزمره ایجاد می‌کنند، اما نمی‌توانند جایگزین کیفیت ساختاری و ایمنی پایه‌ای خودرو شوند.

تجربه رانندگی ری را ایران خودرو

بررسی خودرو ری را ایران خودروبه محض نشستن پشت فرمان ری را، طراحی مدرن و متفاوت کابین توجه شما را جلب می‌کند. داشبورد پهن و بلند، صفحه نمایش دیجیتال بزرگ به‌جای کیلومترشمار سنتی، و کنسول میانی که کمی بالا طراحی شده، حس یک خودرو مدرن را القا می‌کند.

صندلی‌های گود رفته با روکش چرمی نیز راحتی مناسبی دارند و ارگونومی کابین باعث می‌شود دسترسی به دکمه‌ها و ادوات مختلف آسان باشد. دید به جلو و اطراف نیز نسبتاً خوب است و ستون‌های A به شکلی طراحی شده‌اند که دید راننده را محدود نکنند. اما در کنار این نقاط قوت، کیفیت برخی متریال داخلی و پلاستیک‌های استفاده‌شده در بخش‌هایی از کابین همچنان حس یک محصول اقتصادی را القا می‌کنند، که می‌تواند کمی از جذابیت اولیه این خودرو بکاهد.

در تست سواری، ری را به لطف پیشرانه EF7 توربو پلاس با قدرت ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتون‌متر، عملکرد قابل قبولی ارائه می‌دهد. گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک DAE نیز در تعویض دنده‌ها نرم عمل می‌کند، اگرچه در شروع حرکت کمی تأخیر احساس می‌شود.

شتاب‌گیری خودرو مناسب است و برای یک کراس‌اوور شهری، می‌تواند نیازهای روزمره را به خوبی پاسخ دهد. هندلینگ خودرو نیز در مسیرهای آزمایش، قابل قبول بود و سیستم کنترل پایداری (ESC) در پیچ‌ها عملکرد مناسبی از خود نشان داد. با این حال، در سرعت‌های بالا و فشار بیشتر روی خودرو، برخی لرزش‌های جزئی در کابین و پاسخ‌دهی نه‌چندان دقیق فرمان به چشم می‌خورد. این موارد نشان می‌دهد که ری را هنوز نیازمند برخی تنظیمات و کالیبراسیون‌های بیشتر است تا بتواند عملکردی بی‌نقص‌تر ارائه دهد.

مصرف سوخت و آلایندگی ری را

بررسی خودرو ری را ایران خودرواین خودرو با استاندارد آلایندگی یورو ۵ عرضه شده است که نشان از تعهد ایران خودرو به رعایت مقررات زیست‌محیطی دارد. حجم باک بنزین ۵۰ لیتری، به همراه مصرف سوخت ۷.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، این خودرو را برای مسافت‌های طولانی مناسب می‌کند.

نوع مصرف مقدار (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر)
داخل شهر ۹.۶ لیتر
خارج از شهر ۶.۱ لیتر
ترکیبی ۷.۴ لیتر

مزایا و معایب ری را: یک دیدگاه واقع‌بینانه

مزایا:

  • طراحی مدرن
  • امکانات رفاهی
  • موتور قدرتمند با شتاب مناسب
  • فضای داخلی مناسب

معایب:

  • مصرف سوخت نسبتاً بالا در شهر
  • صدای موتور در داخل کابین
  • هندلینگ قابل بهبود

جمع‌بندی

بررسی خودرو ری را ایران خودروری را، خیلی بد نیست و بعنوان اولین تجربه ایران خودرو، می‌توان این شرکت را تحسین کرد اما جان انسان‌ها شوخی بردار نیست و می‌توان از شرکت‌ها توقع داشت که نهایت ایمنی را برای خریداران فراهم کنند. این خودرو می‌تواند با وجود برخی نقاط قابل بهبود، رقبای جدی خود در بازار ایران را به چالش بکشد و انتخابی ایده‌آل برای کسانی باشد که به دنبال کراس‌اووری مدرن، جادار و کاربردی هستند.

لینک کوتاه این خبر: https://motormag.ir/?p=5479

به اشتراک بگذارید
علی شیرعلی
علی شیرعلی
مقالات: 3

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *